Cute Onion Club - Onion Head

Saturday 11 August 2012

Assalamualaikum, Hello semua ! :')

Nie haa. Nak habaq sikit. Story about MUET. Hehe.

Tips? Haha. Kawan aku pergi buat MUET tak ada tips pun senang senang jer dapat band 4.


Tiba tiba semangat pulak nak amik MUET sem baru ni. Sumpah rasa ketinggalan bila most of my friend dah amik MUET. Rasa macam kena saiko zaman budak budak dulu. Laa nie budak remaja hot bhaa ! Speaking jer memanjang. HAHA.


Okay. Back to the to topic.

MUET consist of 4 test. Speaking test, Writing test, Reading test and Listening test.

1. Bila bercakap tentang speaking test. Fluency tu penting. Do you know what is fluency? Kefasihan tu penting lah kalau dalam Melayunya. Cara mudah nak dapat kelancaran dan kefasihan tu dengan buat tongue twister.



'' Red lorry yellow lorry
How can a clam cram in a clean cream can?
Send toast to ten tense stout saints' ten tall tents.
Stupid superstition! ''

Ini adalah antara tongue twister. Tapi hampeh tak amalkan pun. :P
Nanti lah aku cuba amalkan. Maklumlah, laa nie busy naa. Huhu.

Kalau dah terbelit lidah disebabkan banyak sangat makan belacannya. Cari lirik lagu then melalak puas puas. Make sure you all baca keseluruhan lirik tu. Jangan nak skip part yang susah and laju tu.
Kalau melalak suara sedap, upload jer dalam Youtube. HAHAHA. (p/s : yg perempuan tak perlu lah kot sebab perempuan suara aurat. Kena jaga suara lunak kita tu. Bagi yg muhrim jer boleh dengar. Hehe.)


2. Untuk writing test, kalau yang ada blog tu, boleh lah asah kemahiran tulis entry dalam english. Orang nak gelak? Gi mampus dekat dia lah. Cuba tanya orang yang gelak tu, dia baca Al-Quran lancar tak?


Aku pun ada jugak buat entry fully english, tupp tupp. Kena tegur dengar seorang kawan aku nie, ''Oh your ENGLISH ! '' Hahaha. improve your grammar. Yang lain dah ok. Just grammar tunggang langgang sikit. Orrhh, it's normal, right. Wehh, biasa lah tu. Aku nie orang melayu. Lahir lahir dari kecik sudah diajar bertutur dalam bahasa melayu. Nak dapatkan kefasihan bertutur dalam english tu kena take time sikit lah kan. Hihihi..

Adoyai =.=

At least aku mencuba ye tak?


3. Reading test, senang jer, korang kena banyak baca artikel english. Paling paling malas pun baca entry english kawan kawan korang. Malas lagi? Baca manual DSLR or Smartphone korang yang berharga ribuan ringgit tu. Manufacturer buat manual tu untuk baca. So, bacalah.

Nie yang aku kena practice selalu. I'll try ! insya-ALLAH.


4.Listening test, preparation yang paling aku suka.


Jgn lupa KOREK TELINGA. Haha. That's very important (sensitivity of hearing).



5. Ni ultimate tips la kira nya. Paling paling malas tahap dewa. Pergi amik or pinjam buku story apa apa je lah, yang penting english punya. Ini salah satu cara boleh improve kan english korang. Dah tu jangan amik saja. Bacalah dari page 1 sampai habis.

That all for today. Let's call it a day. Korang try lah wehh. Aku pun nak try ni. Hehe. Selamat mencuba :D

No comments: